جام جهانی بدون شك بزرگترين رویداد ورزشی دنياست كه تماشاگران بسياری دارد و شايد فقط با المپيك قابل مقايسه باشد.

 ولی جام جهانی روسیه از نظر بازاريابی و تبليغات خيلی خلوت و خالی به نظر مي رسد. برندهای بزرگی مثل نايک، آديداس و ويزا كمپين های خود را با انتشار تعداد محدودی محتوا در فضای مجازی آغاز كردند. در گوریلا ماركتينگ هم فقط كمپين كلتكس در استراليا با حضور ستاره  Tim Cahill از تيم Socceroos اغاز شد.

 
 
   


اين حجم پايين تبليغات حتی در آمارهای فيفا هم تاييد شده است: 

در دو سطح بالاي اسپانسرينگ جام جهاني ٢٠١٨، تقريبا همه جایگاهها به فروش رفته و پر شده ولی در سطح سوم كه براي برندهای منطقه در نظر گرفته شده بود هنوز فضای خالی وحود دارد و به فروش نرفته است.

و نهایتاً در اوخر خرداد ماه فيفا توانست از ٣٤ فضای تبليغای ٢٠ فضا را پر كند. بدون شک در این رویداد فيفا هزاران ميليون دلار درامد از دست داد و اين خبر بسيار بدی برای رئیس فيفا  Gianni Infantino است؛كسی كه به سهامدارانش قول داده بود در اين فصل درآمدشان افزايش خواهد داشت.

اما چرا اين جام جهانی مانند سال های قبل ثروت زيادی را برای فيفا به ارمغان نياورد، مثل كمپين عضويت در زنجيره معروف نايك Joga Binoto در جام جهاني ٢٠٠٦ آلمان؟

دليلش ساده ست، انتقال برند يا Brand Transference. اين تئوری بازاريابی بيانگر اين نكته است كه مكان، شخص يا محصول نشانگر آن برند خواهد بود و در تبليغات و كمپين بازاريابی اثر پذير است. در اين حالت حس مردم به فيفا و روسيه روی برندهای تبليغاتی اثر خواهد گذاشت در نتيجه شركت های غربي به اين موضوع توجه ويژه ای كردند.

در حاليكه شركت هاي ديگری مثل Dalian, Wenda, Hisense, Viva و Mengniu Dairy, Qatar airways و Russia’s Gazprom مشكلی نداشته و به راحتی تبليغات خودشان را در جام جهانی انجام دادند.

البته جزئیات بیشتری در این باره فابل اشاره است که جزئیات آن را در منبع اصلی این خبر در سایت www.independent.co.uk قابل مطالعه است.

 

در ایران هم رویدادهای بیشماری اتفاق می افتد که فرصت های تبلیغاتی زیادی را به ارمغان می آورد. درصورت تمایل به حضور پرقدرت و تاثیرگذار در این رویدادها با ما در تماس باشید.

 

تماس با ما